A magyar néphagyomány mint a jövő záloga – Horváth Szilárd előadása a győri szakmai találkozón
Miért van szüksége a mai gyerekeknek népmesékre, népdalokra, népi játékokra? Hogyan segíti a magyar néphagyomány az identitás, a személyiség és a közösségi készségek fejlődését? A IV. Organikus Pedagógia Szakmai Találkozón Horváth Szilárd, a Gödi Búzaszem Iskola alapítója szenvedélyes előadásban mutatta be, miért kulcsfontosságú a hagyomány tudatos átadása a 21. századi nevelésben.
A néphagyomány nem múltidézés, hanem jövőépítés
Horváth Szilárd hangsúlyozta: a magyar néphagyomány nem pusztán értékes múlt, hanem élő forrás, amely ma is képes megerősíteni az egyént és a közösséget.
Nem hagyományőrzésről, hanem értékőrző és jövőformáló nevelésről beszélünk.
A néphagyomány elemei – a népmesék, népdalok, népi játékok, táncok, kézműves technikák – olyan belső tartalmakat közvetítenek, amelyek a mai világban is elengedhetetlenek:
– Érzelmi biztonság
– Közösségi gondolkodás
– Kitartás és kreativitás
– Egészséges identitástudat
A népmese: identitásformáló erő
A magyar népmesék különösen nagy szerepet kapnak a gyermekek fejlődésében.
Szilárd kiemelte: a mesék nemcsak szórakoztatnak, hanem életre szóló mintákat adnak a világhoz való viszonyulásról.
– A népmesék hősei együttműködéssel, ravaszsággal, hittel és kitartással győznek.
– A jó és a rossz világosan elkülönül, a rossz legyőzhető, a küzdelem értelmet ad az életnek.
– A mesehős (legkisebb királyfi, szegény legény) azonosulási mintát kínál: a gyermek saját lehetséges jövőképet kap.
Aki meséken nő fel, nemcsak gazdag szókincset és jobb szövegértést kap, hanem érzelmi állóképességet is.
A népzene, éneklés és ritmus szerepe
Az énekes, zenés nevelésről Horváth Szilárd tudományos eredményeket is megosztott: a rendszeres népdaléneklés, zenélés nemcsak művészi érzéket, hanem:
– jobb figyelmet,
– fejlettebb problémamegoldó képességet,
– gyorsabb gondolkodást,
– és jobb matematikai teljesítményt is eredményez.
Napi szintű éneklés, közös zenélés képes javítani a gyerekek összpontosítását és közösségi érzékét is.
A zenélés nem csupán szórakozás, hanem komplex személyiségfejlesztő eszköz.
Népi játékok: az együttműködés iskolái
A népi játékok (mint a „Tekeredik a kígyó” vagy az „Adj király katonát”) nem versengésre, hanem együttműködésre építenek.
A gyerekek játék közben tanulják meg:
– figyelni egymásra,
– együtt gondolkodni,
– közösségként működni.
Ez a készség a későbbi társadalmi életben, munkahelyi együttműködésben, közösségépítésben kulcsfontosságú.
Szilárd rámutatott: a népi játékok még olyan problémák felismerésében is segíthetnek, mint a diszlexia vagy más tanulási nehézségek, ha a pedagógus figyel a gyermekek mozgására és reakcióira.
Népi kézművesség: kreativitás, kitartás, természetközeliség
A népi kézművesség – fonás, szövés, csipkeverés, famegmunkálás – nem csak a kézügyességet fejleszti.
A gyerekek megtapasztalják:
– a folyamatosság örömét,
– a természetes anyagokkal való kapcsolatot,
– a kitartó munka gyümölcsét.
Ez segít a figyelem, a koncentráció, a logikus gondolkodás és az algoritmikus gondolkodás kialakításában is.
Vallási, szellemi és nemzeti identitás
Horváth Szilárd hangsúlyozta: a néphagyomány nemcsak kulturális örökség, hanem mély szellemi és vallási üzenetet is hordoz.
A hagyományos rítusok (például a pünkösdi királyválasztás, karácsonyi kántálások) segítenek:
– a szakrális élmények megélésében,
– az Istenhez való természetes kapcsolódás kialakításában,
– a közösségi ünneplés örömének felfedezésében.
Így válik a magyar néphagyomány az értelmes, érzelmes, közösségi, értékorientált nevelés szerves részévé.
Horváth Szilárd előadása megerősítette: a magyar néphagyomány ma is élő, működő válaszokat kínál a nevelés kihívásaira.
Nem a múltba nézünk vele, hanem szilárd alapokat építünk a jövőnek.
A gyerekeknek – és rajtuk keresztül az egész közösségnek – szüksége van arra a stabil identitásra, kreatív erőre és közösségi érzésre, amit a magyar hagyományok közvetítenek.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!