PÁLYÁZAT – ORGANIKUS NEVELÉSI INTÉZMÉNY cím elnyerésére
Látva és érezve, hogy Isten országának építésében és Hazánk felvirágoztatásában kulcsot jelent a nevelés elkötelezett és tudatos művelése, az Organikus Pedagógia Egyesület pályázatot hirdet olyan intézmények számára, amelyek az Organikus Nevelési Intézmény címet el szeretnék nyerni.
Az Organikus Pedagógia Egyesület pályázatot hirdet olyan intézmények számára, amelyek az Organikus Nevelési Intézmény címet el szeretnék nyerni. Látva és érezve, hogy Isten országának építésében és Hazánk felvirágoztatásában kulcsot jelent a nevelés elkötelezett és tudatos művelése.
Pályázhatnak mindazon intézmények, akik az alábbi pontokban foglaltakat sajátjuknak vallják, Josef Kentenich Organikus pedagógiai karizmáját szeretnék befogadni, azzal kreatív hűségben együtt fejlődni, és a szemléletmód megvalósításán – az erre önkéntesen vállalkozó nevelőtestülettel és a szülők bevonásával – folyamatosan dolgoznak, ezt a pályázatukban egy vázlatos portfólióban ezt bemutatják. (Az OP Egyesület a közeljövőben a honlapján az egyes intézménytípusokra vonatkozóan részletesebb kritériumokat, javaslatokat is megjelöl.)
Az Organikus Nevelési Intézmény:
- Az igazgató ismerője, szószólója az Organikus Pedagógiának, elvégezte a Apor Vilmos Katolikus Főiskola OP szakirányú továbbképzését, vagy az OP elnök – ismerve a tevékenységét – felmentést adott ez alól.
- Az intézményvezetés gondoskodik arról, hogy az intézményben OP szemléletmódja a „csíratörvény”(belülről-lassan-saját tempóban) értelmében, a mellékelt részletezés figyelembevételével lépésről lépésre megvalósuljon. (Ehhez bármikor fordulhat a Módszertani Központ munkatársaihoz segítségért.)
- Az OP szemléletmódjának bevezetését legalább 3 éve elkezdte, (akár informális módon), és vállalja, hogy a folyamatot reflektív módon, a saját arculata szerinti innovációkkal gondozza, amint azt a mellékelt portfóliójában bemutatja. (Újonnan induló intézmény esetén az a kritérium természetesen egyedi elbírálás alá esik, miután az Egyesület alapítói áttekintik a megelőző folyamatokat és a megvalósítás tervét, majd egyeztetik az esetleg szükséges segítségnyújtás módját.)
- Támogatja a tantestület organikus pedagógiai képzését – a „nevelt nevelői testület” kibontakozását.
- Vállalja, hogy a tantestület nagy többsége és az újonnan belépő pedagógusok az Organikus Alapképzést fokozatosan (kb. 40 óra) elvégzik.
- A szülők számára lehetőséget biztosít az OP megismerésére, segíti őket az élményszerű bevonódásban (szülők iskolája, előadássorozatok, beszélgetések, fórumok szervezése), és szükség esetén támogatást ad ezen az úton. (Kérésére ebben a folyamatban is segítséget kap a Módszertani Központtól)
- A nevelési eszménye a keresztény értékekre, különösen a szeretetközösség fontosságára épül, megteremtve ezzel Isten szeretetének jelenlétében az élet- és élményközpontú hitre nevelés preevangelizációs lehetőségének garantált és folyamatos kereteit is, fejlesztve egyúttal a gyermekek spirituális intelligenciáját.
- Műveli és segíti a terhelhető szeretetkapcsolatok kialakítását a teljes struktúrában (közös teher- és örömviselés szülő-gyerek, diák-diák, szülő- tanár stb. között), Megteremti a vezető-tanár-szülő-diák testvéri szövetségének érzékeléskapcsolatra építő bensőséges kapcsolattartási formáit. Ennek hátterét a nevelők hitéleti tanúságtétele és a lehetőség szerint minél szélesebb körű imaháttér biztosítja.
- A szervezeti kultúrájának része a konzultatív, felhatalmazói vezetői stílus, azaz az emberi méltóságot tekintve partneri-mellérendelői szemlélet jellemzi az intézmény teljes működését. Az intézmény működését biztosító szabályozó keretek megalkotásának szellemi alapját a vezetői felhatalmazás alapján a „szabadság és felelősség” jelenléte és a szubszidiaritás elve képezi.
- Az életkornak megfelelő és a személyre szabott, belső motivációt ösztönző élmény- és tevékenységközpontú tanítási tartalmakat, és ezeknek megfelelő módszereket és értékelési formákat alkalmaz.
- A személynek és a közösségnek is biztonságot adó szilárd identitást építve megteremti a művészeti- és a néphagyományra épülő érzelmi intelligenciát fejlesztő nevelés lehetőség szerinti gazdag repertoárját, amely nemcsak kulturális érték, hanem az egyén személyiségfejlődését és a nagy közösség egészséges kibontakozását is szolgálja.
- Előnyben részesíti a kötődésképesség kialakulását támogató szervezeti formákat, módszereket és eseményeket.
- Az életkori szükségleteknek megfelelően szabályozza és tudatossá teszi a digitális eszközök használatát, nemcsak az iskolában, hanem a szülőkkel együttműködve a családoknak is segítséget nyújt abban, hogy az erre vonatkozó szabályozók otthon is érvényre jussanak.
Az oktató-nevelő munka során megszervezi a digitális eszközök helyes használatához szükséges készségek fejlesztését. - Az eredeti személyiség kibontakoztatásának szemlélete szerint törekszik arra, hogy az intézményi élet során annak minden résztvevője megtalálhassa és kibontakoztathassa „Én-je legboldogabb formáját”. Bizalmi- és a kapcsolati kultúrát teremt, illetve pályaorientációs és közösségi életre nevelő lehetőségeket szervez.
- Vállalja, hogy intézménye gyakorlatát, annak sajátos részleteit az érdeklődőkkel készséggel megosztja. Nyitott arra, hogy a jövőben kialakuló mentorálási folyamatban (ott működő mentorok, hozzá érkező mentorok) együttműködjön.
A portfólió megismerése valamint az intézményi látogatás során kialakított vélemény nyomán az Alapítók döntenek a Pályázat elfogadásáról, vagy arról, hogy a szükséges területeken további segítséget nyújtanak, és egy későbbi időpontban adományozzák oda az Organikus Intézmény címet.
A sikeres pályázó az Organikus Intézmény címet 3 évre kapja meg, ezután az Egyesület Alapítóival, vagy az általuk kijelölt személyekkel az intézményben zajló folyamatokat újra áttekintik és a címet ismét 3 évre megerősítik.
Igazgató váltás esetén a címet minden esetben meg kell erősíteni, vagy meg kell szüntetni.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!