Apáczai Csere János öröksége ma is aktuális – Pongrácz Attila előadása Győrben

Milyen tanulságokat hordoz számunkra a 17. századi nagy pedagógus, Apáczai Csere János munkássága? Hogyan kapcsolódik az Organikus Pedagógia alapelveihez? Erről tartott tartalmas és gondolatébresztő előadást Pongrácz Attila, a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karának dékánja a IV. Organikus Pedagógia Szakmai Találkozón.

 

A teljes ember nevelése: szív, lélek és értelem

Pongrácz Attila rámutatott: Apáczai Csere János már a 17. században olyan nevelési eszményképet állított fel, amely ma is időszerű.  

Az ifjúságot nem csupán tudással, hanem értékrenddel, lelki-szellemi tartással kívánta felvértezni. A szív, a lélek és az értelem harmóniájára törekedett – ugyanarra az egységre, amit az Organikus Pedagógia is célul tűz ki.

Tudásközvetítés anyanyelven, közérthetően

Apáczai úttörő módon állt ki az anyanyelvi oktatás fontossága mellett. A világ egyetemein megszerzett tudást nem idegen nyelven, elzártan akarta őrizni, hanem magyar nyelven, közérthetően adta át.  

Ez a szemlélet is szorosan kapcsolódik az organikus neveléshez: a tudás közkinccsé tétele minden korosztály számára elérhető és érthető formában.

Egy közösségépítő pedagógiai modell előfutára

Előadásában Pongrácz Attila hangsúlyozta: Apáczai nemcsak az egyén fejlődésére figyelt, hanem a közösségi nevelés fontosságát is felismerte.  

Hitt abban, hogy az oktatás nem öncélú tudásfelhalmozás, hanem a társadalom, a közösség jobbá tételének egyik legfőbb eszköze. Ez az alapelv ma is vezérfonala lehet az értékalapú pedagógiai törekvéseknek.

Organikus Pedagógia a 21. században: visszanyúlni és tovább építeni

A dékán előadása megerősítette: az Organikus Pedagógia alapelvei nem új találmányok, hanem évszázadok óta jelen vannak a legnagyobb nevelők munkásságában.  

A 21. század feladata, hogy ezt a gazdag örökséget ne csupán megőrizze, hanem élő módon továbbfejlessze, a mai fiatalok kihívásaihoz igazítva.

Apáczai Csere János példája azt mutatja: a nevelés soha nem önmagáért való, hanem az emberi kibontakozás és a közösségi élet minőségének szolgálata.  

Ahogyan Pongrácz Attila kiemelte: az Organikus Pedagógia jövője a múlt legjobb örökségéből építkezve valósítható meg.

 

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük