Apáczai Csere János öröksége ma is aktuális – Pongrácz Attila előadása Győrben
Milyen tanulságokat hordoz számunkra a 17. századi nagy pedagógus, Apáczai Csere János munkássága? Hogyan kapcsolódik az Organikus Pedagógia alapelveihez? Erről tartott tartalmas és gondolatébresztő előadást Pongrácz Attila, a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karának dékánja a IV. Organikus Pedagógia Szakmai Találkozón.
A teljes ember nevelése: szív, lélek és értelem
Pongrácz Attila rámutatott: Apáczai Csere János már a 17. században olyan nevelési eszményképet állított fel, amely ma is időszerű.
Az ifjúságot nem csupán tudással, hanem értékrenddel, lelki-szellemi tartással kívánta felvértezni. A szív, a lélek és az értelem harmóniájára törekedett – ugyanarra az egységre, amit az Organikus Pedagógia is célul tűz ki.
Tudásközvetítés anyanyelven, közérthetően
Apáczai úttörő módon állt ki az anyanyelvi oktatás fontossága mellett. A világ egyetemein megszerzett tudást nem idegen nyelven, elzártan akarta őrizni, hanem magyar nyelven, közérthetően adta át.
Ez a szemlélet is szorosan kapcsolódik az organikus neveléshez: a tudás közkinccsé tétele minden korosztály számára elérhető és érthető formában.
Egy közösségépítő pedagógiai modell előfutára
Előadásában Pongrácz Attila hangsúlyozta: Apáczai nemcsak az egyén fejlődésére figyelt, hanem a közösségi nevelés fontosságát is felismerte.
Hitt abban, hogy az oktatás nem öncélú tudásfelhalmozás, hanem a társadalom, a közösség jobbá tételének egyik legfőbb eszköze. Ez az alapelv ma is vezérfonala lehet az értékalapú pedagógiai törekvéseknek.
Organikus Pedagógia a 21. században: visszanyúlni és tovább építeni
A dékán előadása megerősítette: az Organikus Pedagógia alapelvei nem új találmányok, hanem évszázadok óta jelen vannak a legnagyobb nevelők munkásságában.
A 21. század feladata, hogy ezt a gazdag örökséget ne csupán megőrizze, hanem élő módon továbbfejlessze, a mai fiatalok kihívásaihoz igazítva.
Apáczai Csere János példája azt mutatja: a nevelés soha nem önmagáért való, hanem az emberi kibontakozás és a közösségi élet minőségének szolgálata.
Ahogyan Pongrácz Attila kiemelte: az Organikus Pedagógia jövője a múlt legjobb örökségéből építkezve valósítható meg.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!